Saturday, February 03, 2007

tooth saviour vs tooth slayer


Smtmes i feel like i care about my patient's teeth more than they care about their own ...

drjustme : encik, sebenarnye gigi encik ni boleh diselamatkan lagi..kita masih boleh tampal, ..
Encik X : tak payahlah..cabut je. malas saya nak layan dh, dok sakit2 nih..
drjustme : ermm..saya boleh tampal, kalau encik mahu. Bila kita dh buang yang rosak kat dalam, sakitnye akan hilang..
Encik X : takpelah doktor, saya tak mahu dia sakit lagi..cabut je.
drjustme : well..


drjustme : puan..masalah gigi puan yang bnyk bergoyang ni, ialah disebabkan gusi puan yang tak sihat. Penyakit gusi yang dibiarkan tak dirawat menyebabkan gigi akan bergoyang, kerana sokongan gigi dalam tulang sudah tak kuat. Kita boleh rawat penyakit gusi ni puan, tak perlu kita cabut bnyk gigi sgt..
puan Y : takpelah doktor..cabut je lah, nanti saya nak buat gigi palsu..
drjustme : memang kita boleh buat gigi palsu, tapi takkan sama dgn gigi asal. Kalau gigi asal masih boleh diselamatkan, kita try save and jaga..drpd cabut dn pakai gigi palsu.
puan Y : takpe doktor, saya memang nak buat gigi palsu, cantik skett..
drjustme : tapi puann..( sigh )

W : doktor, tampal gigi dpt MC takk?
drjustme : kalau tampal , kita tak bg MC encik..sbb tak teruk sgt..kan
W : ohh..kalau mcm tu cabut jelah..
drjustme : Ehh..encik, takkan nak dicabut, gigi ni kuat lagi..bila dh ditampal, lama boleh pakai ni..
W : cabut je..saya nak MC lah..saya tak pergi keje tau hari ni..
drjustme : saya bagi time slip, kita tampal je, sayang gigi encik ni nak dicabut..
W : tak payah, tak payah... gigi saya..cabut je.
drjustme : hmm...


drjustme : ..saya sgt concerned dgn keadaan kesihatan mulut encik ni. Encik ni muda lagi, tapi keadaan kesihatan dan kebersihan mulut sgt membimbangkan..
encik A : heheeh ( sengih2..) saya berus gigi saya doktor..
drjustme: boleh saya tahu, dalam sehari berapa kali encik berus gigi..?
encik A : ermm..2 kali biasanye, kalau penat atau mengantuk..malam tak gosok hehehe..
drjustme: hmm..hari ni saya boleh scaling gigi encik, tapi mulai hari ni, berus gigi jangan kurang 2 kali sehari, terutama sekali waktu malam..
encik A : yelahh..saya cuba.

just recalling a few examples. I think some ppl dont realise how precious their teeth are, until they lose it. And trust me, false teeth or dentures are NOT even near in comparison to our natural teeth.

So people, love our teeth, take good care of them...( trust me, clean teeth, fresher breath..tht's the most important thing,..)







3 comments:

Sajak said...

Dr, the date is wrong. It's not March already, is it?

justme said...

yeah..thank you, ill correct it ;]

Menanti pasti said...

doktor sy nak tanya, saya rasa ada mslh gusi sebab gusi sy selalu sakit. Sebab selalu ada mslh ulcer pada gusi. Apakah makanan yang sesuai utk menjaga kesihatan gusi selain dari minum air byk. lagi satu mulut sy cepat berbau walaupun dah gosok gigi setiap lepas makan dan solat.